FINDING A BOAT ON BOUVET ISLAND IN APRIL 1964
(doplněno – listopad 2022)
Při četbě Polárního zpravodaje číslo 93 z října 2020 mne zaujala informace o záhadném nálezu na Bouvetově ostrově v 60. letech minulého století. V dubnu 1964 zde expedice Jihoafrické republiky objevila nepojmenovaný, opuštěný, asi šest metrů dlouhý člun s několika věcmi, ale žádný živý pasažér ani jeho ostatky nebyly nalezeny.


Ostrov se nachází stovky kilometrů daleko od běžných lodních tras. Jenže žádné expedice k ostrovu, které by zde zanechaly člun, nebyly známy a ani ztroskotání lodi poblíž nebylo hlášeno …
Nejprve malý historický úvod. V 50. letech 20. století plánovala Jihoafrická republika vybudovat na Bouvetově ostrově meteorologickou stanici, a proto v roce 1955 oblast prozkoumala výprava na lodi S.A.S. Transvaal.
Na ostrově nebyly zpozorovány žádné vulkanické ani geologické změny. Během výpravy, z níž pochází i prezentovaná vzácná filatelistická památka panovalo bohužel velmi nepříznivé počasí, a tak se expedice vrátila sice s nepořízenou, zato s plánem vyslat napřesrok výpravu další. K tomu ale už nedošlo.
Na třetí výpravu amerického polárního programu Operation Deep Freeze vyplul konvoj lodí v prosinci 1957. Dne 1. ledna 1958 se lodě přiblížily k Bouvetovu ostrovu. Z ledoborce Westwind odstartovala helikoptéra, aby provedla letecký průzkum ostrova. Tuto operaci filatelistům připomíná obálka z doprovodné lodi USS Wyandot.
Bylo zjištěno, že na severozápadní straně se ostrov rozšířil o novou plošinu o rozměrech asi 350 x 200 metrů. Zpočátku se usuzovalo na sopečný původ, ale později převládl názor, že se jednalo o sesuv půdy. Autentické fotografie z průzkumu jsem našel na stránkách history.navy.mil :
K tomu tedy muselo dojít někdy během předchozích 3 let. Norští kartografové pojmenovali novou náhorní plošinu Nyrøysa (Nová mohyla), ale její podrobný průzkum se neuskutečnil.

V prosinci 1959 vyplula z Kapského Města norská loď Polarbjørn, vezoucí účastníky jihoafrické expedice do Antarktidy. Během plavby se v roce 1960 u Bouvetova ostrova krátce zastavili, ale nevylodili se zde.
Teprve v roce 1964 vyslala Jižní Afrika svou další expedici k Bouvetovu ostrovu. Na výpravu se vydala dvě plavidla: jihoafrická zásobovací loď a antarktická loď královského námořnictva HMS Protector.

Na programu byl i průzkum Nyrøysy. Expedice čekala dlouhé tři dny, než klesla rychlost silného studeného větru; až 2. dubna se posádka pokusila o bezpečné přistání vrtulníkem. Krátce po přistání učinil poručík Allan Crawford zajímavý objev. V malé laguně ležel zpola zaplavený opuštěný člun, střežený jen kolonií tuleňů.

Byl to záchranný člun? Z jaké lodi? Co se stalo s jeho posádkou? Celá záhada, kterou se během 20. století nepodařilo objasnit, je velmi detailně popsána v článku An abandoned lifeboat at world’s end, jehož autorem je pan Mike Dash. Publikován byl dne 13. února 2011 a vyvolal obrovskou odezvu.
Vzájemnou spoluprací čtenářů se během dalších pěti let podařilo odhalit, co se před více než 50 lety s velikou pravděpodobností událo. Člun byl nalezen v době studené války, a proto ne všechny údaje o lodních cestách námořníků byly tehdy veřejně dostupné. Velký posun v pátrání nastal poté, co se v roce 2016 na aukci eBay objevily černobílé fotografie pocházející ze sovětské polární expedice z 50. let dvacátého století.

Na jednom záběru ukazujícím ledoborec Ob si pečlivý čtenář (s nickem Sam Mead) povšiml naloděného dřevěného člunu. Po následném detailním prozkoumání došli i další čtenáři ke shodě, že oba čluny jsou si velmi podobné.


Díky tomuto poznání se rozběhlo pátrání v archivech sovětských výprav na přelomu 60. let 20. století. Naštěstí už v té době byly některé archivní záznamy publikovány v celosvětových databázích a s anglickými popisy. K dalšímu posunu v pátrání došlo díky publikaci Informační bulletin sovětských antarktických expedic 1955 – 92. V něm byl mj. uveden článek G. A. Soljanika: Některá pozorování ptáků na Bouvetově ostrově (1959). Zde se dočítáme následující informace: Výprava, která navštívila Bouvetův ostrov, cestovala v konvoji na velrybářské a výzkumné lodi Slava-9 v rámci 13. plavby do jižních moří.

Plavba započala 22. října 1958 a k ostrovu posádka dorazila 27. listopadu. Skupina námořníků, která se na ostrově vylodila na člunu, nemohla kvůli zhoršenému počasí ostrov opustit. Posádka zde zůstala uvězněná už třetí den, a protože počasí stále neumožňovalo návrat po moři, byli lidé nakonec evakuováni vrtulníkem dne 29. listopadu. Člun ponechali svému osudu.
Záhadu se po dlouhých 52 letech podařilo objasnit díky nadšení dobrovolníků. A jak to dopadlo s plánovanou výstavbou meteostanice? Další expedice k Bouvetovu ostrovu se uskutečnila v roce 1966.

Ani na této expedici nepadlo finální rozhodnutí o meteostanici. Zato průzkumníci pořídili další foto rozpadajícího se člunu.

Přesto, že musí jihoafričtí průzkumníci k Bouvetovu ostrovu překonat mnohem kratší cestu, než Norové, tak z projektu nakonec odstoupili. Od 70. let začali pořádat výpravy na ostrov norští badatelé a v roce 1977 zde zprovoznili vlastní automatickou meteorologickou stanici.

Zdroje: Antonín Boháček, Wikipedie, článek “An abandoned lifeboat at world’s end” na webu mikedashhistory.com, fotoarchív autora, aukční servery, loď Slava-9 na soviet-trawler, Antarktiese bulletin 4/1964, článek The Biology of Bouvetoya, archív článku The bouvet island lifeboat mystery, článek The island at the end of the world: Bouvetøya, článek Operation Deep Freeze III, další výše uvedené webové stránky, internet a další …
Publikováno pro nezávislý CZ/SK blog - www.znamkovezeme.cz
Přebírání obsahu jen s písemným souhlasem autora příspěvku !
--- Admin blogu ---