Dunajská paroplavební společnost (DDSG)

DANUBE STEAMSHIP COMPANY

(doplněno – prosinec 2021)

Dunajská paroplavební společnost / Erste Donau – Dampfschiffahrts – Gesellschaft (DDSG) byla založena v roce 1829 (uvádí se i 1823) a vlastní provoz pak zahájila v následujícím roce. Nejprve na trase Vídeň – Budapešť.

Kolorovaná pohlednice úřadovny DDSG v rumunském Galati (počátek 20.stol.)

Během necelých dalších dvou dekád rozšířila akciová společnost působnost od Řezna až k Černému Moři.

Nejen po Dunaji, ale i po přilehlých splavných přítocích a na budovaných kanálech. Společnost dále začala stavět přípojné železnice. DDSG zajišťovala spojení přes Černé Moře (Varna, Mytiléna, Trabzon) a Marmarské moře (Istambul) až do Egejského a Středozemního moře (Dardanely, Gallipoli, Soluň, Smyrna, Alexandrie).
Součástí služeb, které společnost nabízela byla i přeprava dopisů podaných v agenturách DDSG. Rozšiřovali a nahrazovali dosavadní poštovní systém, který lokálně zajišťovaly privátní lodě. Pro první ukázku jsem vybral dopis podaný v Konstantinopoli 9. března 1843. Prodáno na aukci Corinphila v červnu 2021 za 550 CHF.

Popis z aukce: Danube Steam Navigation Co in Constantinople 1843 (March 9): Entire letter from Constantinople to Gemlik on the Sea of Marmara with an exceptional fine strike of the circular “D.D.S.G. / CONSTANTINOPLE / P.P.” in greenish blue (Tchilinghirian fig. 441). This postmark is mostly found blurred, this example being unusually well struck.

V roce 1845 vypršelo patnáctileté privilegium pro mezinárodní plavby a DDSG byla politickým nátlakem donucena své zámořské trasy odprodat konkurenčnímu Rakouskému Lloydu.

DDSG poté provozovala jen vnitrozemskou dopravu plus cestu po moři do Oděsy. Firma se reorganizovala a stala se největší společností provozující lodní vnitrozemskou dopravu na světě. Více podrobností i obrázků najdete na webových stránkách donau-schiffahrt.at.

Pro druhou ukázku jsem zvolil služební doklad – vzácnou celistvost (výzva k vyzvednutí zásilky) podanou ve městě Giurgevo (dnes Giurgiu) v roce 1869. Odesláno do Bukurešti, kam přepravu pravděpodobně zajišťovali smluvní kurýři. Od roku 1869 byl přístav Giurgevo spojen s Bukureští železnicí. Prodáno v květnu 2018 na aukci Corinphila za 1.000 CHF.

Popis z aukce: DDSG 1869 (March 27): Advice of delivery notice on DDSG headed notepaper, struck with framed D.D.S.G. / AGENTIE / GIURGEVO handstamp in blue (Tchilinghirian fig. 799, wide ‘G’) in blue. Sent via the Agency’s agent with circular ‘Morris Keppich / Bucarest’ cachet at left and placed in the post with ‘Bucuresci / Dimineata’ cds (March 30) in black (Kiriac fig. 432) and rated ‘2’ parale in blue crayon for local Printed Matter rate. Extremely rare entire for both DDSG and Romanian collectors. Signed Holcombe. Provenance: Collection Hans Smith, Corinphila sale 182, Sept 2013, lot 1637. 

Pro úhradu za komerční poštovní služby vydala společnost DDSG mezi lety 1866 – 70 čtyři výplatní známky v rakouské měně (Krejcary).

Originální známky DDSG, Mi# 1A, 2, 3I, 4. Převzato ze StampCircuit.com

– Mi# 1 = 17Kr šarlatová, zoubkování L12 / L91/2, (15.4.1866 / 1867)
– Mi# 2 = 10Kr liliová, zoubkování L91/2, (1866)
– Mi# 3 = 10Kr zelená, zoubkování L91/2, 2 varianty, (1867 a 1878)
– Mi# 4 = 10Kr červená, zoubkování L91/2, (1870)

Známky DDSG se na trhu vyskytují poměrně často. Je však dobré zapátrat, zda se skutečně jedná o ty původní. Ve sbírkách tak mnohdy máme jejich novotisky či přímo falza, podobně jako v případě známek Suezského průplavu.

Pěkná sada novotisků za 10 €

Bylo by pěkné mít ve sbírce i originální poštovní doklad s těmito známkami. Objevují se na aukcích i u nás a startují s cenou od 150 Eur.

Popis z aukce: Skládaný nekompletní dopis se známkou Fe 1B, 17Kr, perf. 9 1/2, odeslaný z bulharského Ruse (Rustzuk) do rumunského Galati (Galatz). Vyobrazený v monografii Hirš na str.639, zkoušeno Hirš. Prodáno na aukci Czechstamp 4/2020 za 6.100,- Kč

Vzácně se známky DDSG vyskytují společně s místními výplatními známkami. Na následující ukázce je ústřižek společně se dvěmi ruskými známkami na dokladu z Oděsy z roku 1867.

Popis z aukce: 1867, Fourth Issue 10 kreuzer green, Type I, in an emerald shade, in combination with Russia Coat of Arms 1865 3 kop. black & green and 10 kop. blue & brown, all tied by oval blue “D.D.S.G.-ODESSA-25/7” to piece with additional blue strike of Steamship handstamp “METTERNICH-19”, sender’s cachet on reverse flap. Despite some faults, a remarkable and very rare piece (Tchilinghirian states “no mixed frankings with Russia are known”). Provenance: The Emil Capellaro WIPA 2000 Court of Honour-Collection Illustrated in Ferchenbauer Vol IV, page 786. Nabízeno na aukci Köhler v červnu 2020 za 1.500 Eur.

Poštovní provoz realizovaný DDSG byl postupně nahrazován místními poštami a do roku 1880 ukončil svou činnost v Rumunsku (1873), Bulharsku, Srbsku a Oděse.

 

Na aukcích můžeme najít také zajímavé fiskální známky DDSG. Vyšlo jich za ta léta mnoho. Nejčastěji se setkáváme s balíkovými. Ty byly určeny k vybírání poplatku za transport nákladu na ruské paroplavební linky. Vyšly s perforací 8 nebo stříhané. Použitá je rumunská měna, nominály byly 20 nebo 40 Bani. Poštovní úřady Ostrov a Kalaras byly v provozu jen několik měsíců a úřad Silistria nakonec otevřen nebyl. Existují mnohé novotisky. Jsou známy tyto varianty:
— Braila – Galatz (1870, 4 zn.)
— Galatz – Braila (1870, 4 zn.)
— Kalaras – Ostrov – Silistria (1874, 1zn.)
— Ostrov – Kalaras – Silistria (1874, 1zn.)
— Silistria – Ostrov – Kalaras (1874, 1zn.)

 

Dále vyšly fiskální známky pro obecné použití (1887), pro poplatek za pojištění (1889,1901,.. ), nástupní (1894, …) a další. Přehled známých variant najdete na webu romaniastamps.com.

 

Ke stému výročí otevření trasy Vídeň – Linec vydalo Rakousko dne 9. června 1937 sérii tří známek s loděmi společnosti (Mi# 639 – 41). Během června byly k dispozici i speciální poštovní přepážky s příležitostnými razítky na sedmi lodích. Vyšly také dopisnice.

Podrobné informace a mnoho obrázků najdete v publikaci 180 Jahre Donau – Dampfschiffahrts – Gesellschaft. Autorem je Franz Dosch. Brožura má 136 stran a vyšla v Erfurtu v roce 2009. Ukázku z publikace naleznete na Google Books.

V 90. letech byla společnost DDSG rozdělena a privatizována. Nástupnické společnosti byly DDSG Blue Danube – pro oblast osobní dopravy a DDSG Cargo v odvětví nákladní dopravy. Druhá uvedená byla v roce 2007 znovu prodána a přejmenována na Erste Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft a později od roku 2013 First – DDSG. Sídlo současného DDSG Blue Danube je ve Vídni.

Zdroje: Wikipedie, archívy aukčních serverů, další výše uvedené www stránky, katalogy Michel, diskuze na stránkách philaseiten.de, internet a další …


Publikováno pro nezávislý CZ/SK blog - www.znamkovezeme.cz
Přebírání obsahu jen s písemným souhlasem autora příspěvku !
--- kontakt na admistrátora blogu ---

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.